Realizowane są próby określone w przepisach ERRI B12 Rp17 wydanie 8 pkt. 3.2.2. Badania są przeprowadzane w oparciu o program przygotowany dla każdego obiektu indywidualnie i w zakresie uzgodnionym z klientem oraz zgodnie z obowiązującymi procedurami w IPS.
Podczas prób wykonywane są pomiary naprężeń za pomocą tensometrów w punktach pomiarowych ustalonych na podstawie obliczeń wytrzymałościowych metodą elementów skończonych oraz na podstawie wyników wytrzymałościowych prób statycznych i prób nabiegań. Wyniki z pomiarów opracowywane są metodą statystyczna Rainflow przestawioną w B12 Rp53. Dla każdego punktu pomiarowego na wykresie Goodmana – Smitha naniesione zostają wszystkie zmierzone i zarejestrowane naprężenia podczas kilkugodzinnego przejazdu badanego pojazdu na szlaku kolejowym o różnym stanie jego utrzymania. W ten sposób określa się zapas bezpieczeństwa konstrukcji.
Do pomiarów wykorzystywany jest specjalistyczny wagon pomiarowy wyposażony w nowoczesną aparaturę firm: Hottinger i Gould oraz komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem do obróbki wyników.